Strandbygaard
7 tal i græs viser miljøbevidsthed

7 grunde til at vælge miljømærker

Hvorfor er det nu, at det er en god idé med miljømærker og certifikater som Cradle To Cradle® og hvordan kan du bruge det aktivt i din virksomhed?

Læs desuden vores artikel om brug af Cradle to Cradle Certified® Silver tryksager

I Danmark har vi efterhånden en hel del forskellige miljømærker og certifikater, som alle er med til at sikre en mere miljøvenlig produktion på tværs af alle brancher.

Et af de miljøcertifikater som vinder mere og mere frem er Cradle to Cradle certification®

Men hvad får du som kunde ud af at have alle disse mange miljømærker og certifikater på f.eks. dine tryksager?

Er det virkelig det værd at bruge ekstra tid, energi og penge på det?

Ja, det mener vi jo selvfølgelig det er og vi vil gerne hjælpe dig med nogle konkrete grunde, som kan hjælpe dig med at tage den rigtige beslutning.

jordklode i blomst

1.
Pas på miljøet – det er det rigtige at gøre

De fleste klimaforskere er enige om, at vi i fremtiden vil se store klimaforandringer. Men at vi alle kan være med til at tage valg, der kan begrænse skaden.

Alene af den grund, er det en god idé at gøre så meget som muligt og vælge de grønne løsninger der er muligt, så vi sammen kan passe på vores klode.

Konturskåret træskilte skåret som æbler med print af miljømærker

2.
Bevis, at I har en miljøbevidst profil

Det er vist ikke nogen hemmelighed, at der er stor fokus på bæredygtighed og miljømærkning i praktisk taget alle brancher.

Men med den store fokus, følger også en kamp om det stigende antal forbrugere, der vil have bæredygtige og miljøvenlige produkter.

Dette medfører desværre også en øget mængde såkald “greenwashing”, hvor virksomheder påstår, at de eller deres produkter er bæredygtige eller miljøvenlige.

Her de forskellige anerkendte miljømærker og certifikater et effektivt våben hvor man som kunde, hurtigt kan se bevis for, at de produkter man kigger på, rent faktisk også er miljøvenlige.

Verdenskort viser udbredelse af Cradle to Cradle

3.
Høj international troværdighed

Hvis I vælger produkter med Cradle to Cradle Certification®, har I et certifikat, der har stor international værdi og er kendt og anerkendt over store dele af verden, på tværs af praktisk taget alle brancher.

Ikke mindst fordi folkene bag er meget nidkære omkring brugen og slår hårdt ned på falsk markedsføring o. lign.

Derudover kan man til alle tider finde alle Cradle to Cradle Certified® produkter online på siden: c2ccertified.org/products/

Læs mere om Cradle to Cradle Certified® i vores artikel her.

Der ses en lang række miljømærker hos Strandbygaard

4.
Brug det aktiv i din markedsføring

Når du vælger at købe tryksager hos os med et eller flere miljømærker, så er det dermed også et godt signal, der er med til at underbygge din virksomheds grønne profil.

Uanset hvad du sælger, vil der uden tvivl komme større og større fokus på, at alle dele af din virksomhed tænker bærdygtighed og miljø ind i alle hjørner af jeres forretning.

Og altså også at jeres interne og eksterne tryksager er produceret med hensyn til miljøet.

En blå blomst viser miljø

5.
Grønne løsninger bliver et større et krav i udbudsmateriale

Vi oplever allerede nu en tendens til, at grønne løsninger bliver vægtet højere i udbudsmateriale.

Ikke mindst når det drejer sig om offentligt udbud.

Dvs. at skal du kunne byde på en opgave, skal du i højere grad have tænkt miljøhensyn ind i hele din virksomhed.

Og det er en tendens, som vi forventer vinder mere og mere frem i de kommende år.

En jordklode i græs med en dommerhammer, viser lovgivning om miljø og bærdygtighed

6.
Vis, at I er FORAN lovgivningen

Miljømærker som Cradle to Cradle Certified® viser, at I ikke blot følger lovgivning på miljøområdet, men er foran lovgivningen. I stort set alle brancher er der miljøkrav i lovgivningen, som I og alle jeres konkurrenter naturligvis følger.

Men ved at vise at I bruger leverandører og produkter med et eller flere store, relevante og ambitiøse miljømærker, kan I vise omverdenen, at I er foran og tænker miljø ind i hele jeres forretning.

En fremstrækt hånd viser aftale om miljø hos trykkeri

7.
Brug jeres grønne profil i rekruttering

Miljø og bæredygtighed bliver en øget faktor i forhold til rekruttering.

Hvis I gerne vil tiltrække og fastholde talenter, er det også her vigtigt at I kan bevise jeres grønne profil.

Ikke mindst vil det uden tvivl blive mere og mere vigtigt for yngre talenter på tværs af alle brancher, at de arbejder for en virksomhed, der tænker grønne løsninger og ansvarlighed ind alle steder i virksomheden.